info@octavia3klub.cz
octavia3klub
ÿ
img

ÚVOD / TÉMATA / DPF


DPF

Filtr pevných částic (často DPF - Diesel Particulate Filter) je zařízení odstraňující karcinogenní, velmi jemné prachové částice z výfukových plynů vozidel s naftovým motorem. Systém funguje na principu zachytávání pevných částic (PM - Particulate Matter) na porézním materiálu poloprůchodných kanálků filtru. Filtr je čištěn spálením sazí zachycených sítkem - úplným nebo na částice menší, které sítkem projdou - vysokou teplotou, které je dosaženo dvěma způsoby, pasivní nebo aktivní regenerací.
Zdroj tohoto odstavce: Wikipedia ; (následuje vlastní text)

Zjednodušeně je to část auta, která slouží ke snížení emisí, které auto do vzduchu vypouští (dříve jen nafty, dnes i benzíny).. Váže se k němu celá řada často omývaných otázek, pojďme si je tedy společně zodpovědět:

Co je to regenerace filtru?
- Proces, během kterého auto pomocí nafty/benzínu dosáhne extrémně vysoké teploty v DPF a vypálí tak zachycené částice a vyčistí filtr.

Jak regeneraci spustím?
- Nijak, auto samo pozná, kdy je filtr zaplněný a pokusí se o regeneraci. Ano, pokusí: nemusí zrovna splňovat podmínky regenerace a proto ji odloží. Regenerace jde vynutit i ručně, ale tento proces spouštíme až, když se s DFP vyskytne problém - servis.

Jak poznám, kdy běží regenerace?
- Škoda nás s regenerací nechtěla nijak zatěžovat, v podstatě to ani není třeba, proto se nerozsvítí žádná kontrolka. Regeneraci ale i tak můžeme poznat. Otáčky motoru se i při volnoběhu zvednou na 1000 RPM, můžeme cítit nepříjemný zápach (spálené saze) a auto spustí na plný výkon saharu (chlazení) - v DPF je při vypalování velmi vysoká teplota, proto chladí..

Jak se chovat při regeneraci?
- Nemusíte na ní nijak brát zřetel, pokud ale své auto máte rádi, jsou jistá doporučení, jak se při regeneraci chovat:
1. Neměli byste při regeneraci vypínat motor
2. Nechat regeneraci běžet při volnoběhu se nedoporučuje
3. Při regeneraci je ideální držet motor v 2500-3000 otáčkách
4. Regenerace je nejlepší při "dálniční rychlosti"
5. Nedoporučuje se využívat 100% výkonu auta, tedy "šlapat podlahu" - tímto můžete regeneraci pozastavit.


Proč se mi rozsvítila kontrolka DPF?
- Pokud se rozsvítí kontrolka, už je nutno navštívit servis. Může se jednat o maličkost, ale třeba i závažnou závadu. Auto rozsvítí tuto kontrolku spolu s nouzovým režimem v případ, kdy se pokusí 3x neúspěšně zahájit regeneraci filtru, nebo pokud dojde k jiné závadě.



Originální filtr přímo ve Škodě oproti dřívějším letům dost na ceně polevil. Škoda představila program, ve kterém nabízí své filtry za cenovku kolem 12 tisíc. Což pokud Vám filtr opravdu vydrží dejme tomu 300 tisíc km, odpovídá 0,04 Kč za každý km a to už není velké číslo. Samozřejmě se dají sehnat i levnější filtry druhovýroby, ale ze zkušeností na předešlých generací Octávií se sahat po tomto řešení nedoporučuje..

Jak si můžete DPF kontrolovat, jak sledovat jeho stav a průběh vypalování, se dozvíte pomocí aplikace VAG DPF.